Укротяване на опърничавата

от Уилям Шекспир

110

минути

Loading..

УЧАСТВАТ

Loading...

ПОСТАНОВЪЧЕН ЕКИП

превод
Валери Петров
постановка и режисура
Стайко Мурджев
сценография и костюми
Петя Боюкова
музика
Петър Дундаков
сценично движение и пластика
Станислав Генадиев
сценична реч и Шекспирово слово
Сава Драгунчев
тренинг цирково изкуство и акробатика
Галина Риом-Ройбек и Михаил Райчев
тренинг пол денс
Глория Тодорова
тренинг ролери
Илиан Георгиев
фотограф
Иван Дончев
плакат
Явор Димитров (графичен дизайн) и Георги Вачев (снимка)

ОПИСАНИЕ

Спектакълът „Укротяване на опърничавата“ на режисьора Стайко Мурджев в Драматичен театър – Пловдив представя съвременен прочит на комедията на Шекспир със средствата на ярка театрална изразност. Осъвременяването надскача често срещания по сцените подход за „актуализиране“ на класически произведения през съвременни костюми, интериор и музика. Спектакълът се включва в актуалния интелектуален дебат за различията (или не) и борбата (ако има такава) между половете.

Пиесата „Укротяване на опърничавата“ (1593 г.) разказва за ухажването и омъжването на двете дъщери (Бианка и Катерина) на Баптиста Минола – заможен гражданин от Падуа. По-малката дъщеря Бианка, която е красива, кротка и добра е обект на чувствата и желанията на трима персонажи (Лученцио, Гремио и Хортензио), но баща й ги отпраща, защото иска да омъжи първо по-голямата си дъщеря Катерина, която има лош нрав и агресивен език. Гремио и Хортензио се амбицират да намерят мъж за Катерина, за да „разчистят“ пътя си към Бианка. В нея искрено и от пръв поглед се влюбва Лученцио – млад мъж от Пиза, който разменя дрехите и името си със слугата си Транио и успява да заеме място като учител на Биянка.

Основната сюжетна линия се изгражда от ухажването на Петручио и Катерина. Петручио е пристигнал в Падуа веронец, придружен от слугата си Грумио и приятел на Хортензио. Персонажът ясно формулира целта на своето пътуване: да се ожени и да забогатее. Хортензио вижда в тази му цел възможност да намери мъж за Катерина и я представя на Петручио така:
„… девица
богата, хубава, със ум развит
и имаща тоз само недостатък –
но който е достатъчен с остатък, -
че остра е устата й оттатък
търпимото и толкоз е проклета,
че и да бях дори съвсем пропаднал,
не бих я взел за цяла златна мина!“ .
Това описание не смущава Петручио и въпреки очаквано недобрия прием от Катерина, той й предлага брак. Следват сцени по „опитомяването“ на Катерина – Петручио закъснява за собствената си сватба, пристига с окъсани дрехи и с умиращ кон; след венчавката, пренебрегвайки сватбеното тържество, тръгва веднага с Катерина към своя дом, където подлага съпругата си на различни психологически и физически изпитания. На финала Петручио, Лученцио и Хортензио се обзалагат коя жена е „най-покорна“. Освен, че Петручио печели, Катерина произнася монолог в защита на „покорната“ съпруга.

В „Укротяване на опърничавата“ има всичко характерно за комедиите на Шекспир – преобличания, смяна на роли, темата за любовта, любовта от пръв поглед и т.н. Изследователите на Шекспировото творчество като че ли не обръщат много внимание на тази комедията, но сценичните й (опери, балетни постановки, мюзикъли, театрални спектакли) и екранни адаптации са многократни.

„Укротяване на опърничавата“ ни представя една съвременна сценична интерпретация, която рефлектира върху актуални теми с усмивка и хумор, с ярка театрална изразност, което прави спектакъла богат и тотално въздействащ.